fredag 10. mars 2017

Möbiusmysteriet - snodig opplegg

For noen år siden fant jeg tilfeldigvis ei fantastisk bok i en bokhandel i Oslo. Jeg visste det var mange måter å legge opp og felle av på, men at det er 211 ante jeg ikke. Boka 
Cast On, Bind Off: 211 Ways to Begin and End Your Knitting ble min. Det er mange varianter over samme lest, men allikevel, super bok å ha i bokhylla. 

Her har jeg prøvd ut et møbiusopplegg. 


Du trenger en lang rundpinne, og så strikker du bare rett rundt og rundt. Ganske fiffig. 

Det blei en liten hals. Tenkte å prøve det ut med litt mønster også. Kanskje det kan bli et marsmysterium til neste år?



Vil du lese mer om möbius? Det står litt på Wikipedia på norsk, vil du ha mer detaljer og flere matematiske formler kan du se på den engelske sida.

Og hva skjer om du klipper et möbiusbånd i to på langs, på midten? 


Men klipper du 1/3 fra kanten, i stedet for midt på - prøv sjøl - SE HVA SOM SKJER...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar